Meh Follow

Rabu, 25 April 2012

AYAM GORENG BEREMPAH..CHEF KAMARUL

      Salam untuk semua.Semoga sahabat semua beroleh kesihatan yang baik.Pagi semalam Iza ronda-ronda di kedai buku n terjumpa majalah saji keluaran Mei...yg ada cerita Kak Azlita & blog masam manisnya.Belek punya belek,terus berkenan dengan resipi chef Kamarul.Nak tau resipi apa yang Iza tertarik tu....kat bawah ni iza syerkan pada kawan-kawan.Resipi yg simple je...Jeng...jeng....




Kawan2...mesti cuba.Sedap tau n senang.Yang penting anak-anak suka...Meh iza kongsikan kat sini ye..





AYAM GORENG BEREMPAH DAN AIR ASAM MELETUP CHEF KAMARUL
Bahan Rujukan:Majalah Saji
Resipi Oleh:Chef Kamarul

Bahan-Bahan
1 ekor ayam.(dipotong enam)
3 sudu besar tepung beras
3 sudu besar tepung ayam goreng segera
1 sudu besar serbuk rempah kari
gula secukup rasa
garam secukup rasa
sedikit daun kari (iza tambah)

Bahan Kisar
2 labu bawang besar
3 cm halia
3 batang serai

Cara penyediaan
1. Campurkan tepung beras,tepung ayam goreng segera,garam,gula,dan bahan kisar di dalam bekas yg
    besar.
2. Masukkan ayam dan gaul sehingga sebati.Perapkan selama 2 jam hingga 4 jam.
3. Panaskan minyak,goreng ayam sehingga kekuningan.Angkat dan tus minyaknya.
4. Boleh masukkan daun kari untuk lebih aroma.





 Ayam goreng chef Kamarul ni boleh di makan bersama air asam.Iza tak buat air asamnye.Bagi sesiapa yang nak makan ngan air asam Chef Kamarul,di bawah ni iza sertakan resipinya ye...

Bahan Air Asam Meletup(chef Kamarul)
10 tangkai cili merah
10 tangkai cili padi
3 cm belacan
1 cawan air asam jawa
2 sudu besar gula merah
1 sudu besar kerisik
1 tangkai daun kesum-cincang kasar
1 biji tomato-dipotong kiub kecil
1 batang bunga kantan-dicincang halus

Cara penyediaan
1. Untuk membuat air asam,kisar cili merah,cili padi,belacan bersama air asam jawa.
2. Tuangkan bahan dikisar di dalam mangkuk,masukkan gula merah,kerisik,daun kesum,tomato dan  
    bunga kantan.
3. Gaul sebati dan hidangkan bersama ayam yang di goreng tadi.

12 ulasan:

  1. wah betul2 mengoda ayam goreng ni...xtahan tgk tang kerak2 tu...hahaha...hulur kt QH 3 ketuiii yer...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam HQ...memang mengoda pun,masa menggoreng pun, dah bau satu rumah....

      Padam
  2. akak suka dengan resepi chef kamarul... sedap..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memang meletup,hingga menjilat jari you....

      Padam
  3. IZA,
    bagus nie..boleh cuba bila bila nanti..selalu pening ajer kalau ada ayam seekor..tapi kalau buat camgini kejap ajer licin nanyi..makan time panas2 kan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ayam cam gini..memang fov anak2,siap oder lagi utk esok.....

      Padam
  4. salam iza.
    zila amik resepi yer..sedapnya ayam tue..air asam tu pun alahaiii..menggoda..:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam zila....dipersilakan....cuba...jgn x cuba......

      Padam
  5. sedapnye...siap ada nama chef Kamarul lagi tu..mesti kaw3 nie..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam rohah....yee.la tu...satu kapal...

      Padam
  6. Salam Kak Ilham.. inilah yang paling MeleTOP! lapo ni kak..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam kembali Sha...meh nak suapkan...ooop layan gamboo je lah yeee...sha

      Padam