Meh Follow

Sabtu, 23 Jun 2012

BISKUT COKLAT URAI RANGUP

ASSALAMUALAIKUM...Salam Ahad pada semua kawan-kawan yag sudi singgah ke dapur Iza yang kejap timbul,kejap tenggelam dek kesibukan yang tiada penghujungnya.Hari ni sama juga,memang masa mencemburui Iza untuk mengadap leptop ni lama2.Kisahnya.... jom kita intai-intai resepi biskut  raya yee...Resepi ni Iza ambil dari buku Chef Anuar.Sedappp  dan ranguppp sangattt....



BISKUT COKLAT URAI RANGUP

Bahan-Bahan
140 gm mentega
70 gm gula kastor(iza letak 50gm,sebab iza letak coklat cair)
1/2 camca teh esen vanila
1/2 camca besar pes coklat perasa kacang hazel
1 biji kuning telur
100 gm tepung gandum
100 gm tepung berserbuk penaik
60 gm coklar urai
70 gm coklat masakan,cairkan

Cara Penyediaan
1. Putar metega bersama gula dan esen vanila sehingga lembut dan masukkan pes coklat perasa kacang hazel dan coklat masakan yg dicairka tadi.
2. Masukkan kuning telur dan kacau rata.
3. Gaul tepung gandum bersama tepung berserbuk penaik di dalam bekas berasingan dan tuang kedalam adunan mentega.Kacau rata.
4. Masukkan coklat urai dan uli sehingga menjadi doh.(jika adunan terlalu lembut,tambah tepung sikit.
5. Canai adunan setebal lebih kurang 7mm dan tekap dengan acuan yg disukai.
6. Letak biskut diatas dukang bakar yg telah dilengser sedikit majerin dan sapu telur diatasnya serta cuklat urai.
7. Bakar sehingga masak pada suhu 160 C lebih kurang 15 ke 20 minit.
8. Sejukkan  dan simpan dalam bekas kedap udara.


Selamat mencuba...Boleh buat untuk raya nanti.....

9 ulasan:

  1. Wahhh belum raya dah tayang biskut enak ni.Tergoda sudah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saje je..nak test anak2,diorang memang suka n suruh buat raya nanti..

      Padam
  2. yeay2..dah kuar biskut raya ;))

    BalasPadam
  3. Assalam Aniza, thanks ya wish akak kat entry Saji tuh...semoga kalian jugak akan turut dijejaki Saji suatu hari nnt...insyaAllah.. apapun cookies tu nampak sedap la pulak..tiba2 terasa nak makan kukis jer...hehe

    BalasPadam
  4. tak sabo nak raye ye kak...jgn mare ye,gurau ptg rabu je..suke arr biskut coklat..mmg tak ada tandingannye.kekadang makannya ngalahkan budak2..(sayelah tu)

    BalasPadam
  5. salam iza cygg..simpan resepi nie..nnt akk nk buat time raya..rangup yer..alahhaii ayt tu yg buat kecurrr..;P

    BalasPadam
  6. alahai bestnye... FnF suka makan biskut raya masa bulan puasa lepas berbuka...time raya dah tak pandang dah sbb byk sangat juadah raya...

    BalasPadam
  7. salam sukses gan, bagi2 motivasi .,
    Hargailah hari kemarin,mimpikanlah hari esok, tetapi hiduplah untuk hari ini.,
    ditunggu kunjungan baliknya gan .,.

    BalasPadam
  8. Nice blog :)
    salam kenal sobat :)
    di tunggu kunjungan balik.nya ya !terimakasih ...

    BalasPadam